Groep 3


Welkom in groep 3

 

Ik, maan, roos, vis… spannend, al die letters en woorden die nieuw zijn voor de kinderen. Voor het eerst krijgen ze een tafel met eigen laatjes, een schrijfpotlood, rekenrek, boeken en schriften… Welkom in groep 3, waar de kinderen beginnen met het lezen, schrijven, spellen en rekenen! U zult
niet geloven hoe snel uw kind al letters weet te benoemen en zelfs al enige woorden kan lezen. Er gaat niet alleen voor de kinderen, maar ook voor u als ouders een wereld open. Dit is prachtig om te mogen meemaken.


De overgang van groep 2 naar 3 is groot. Sommige kinderen zijn al een tijdje toe aan groep 3, anderen zullen nog wat tijd nodig hebben om te wennen. Naarmate de eerste weken voorbij zijn, raken de kinderen steeds meer gewend aan de vakken en de manier van werken in groep 3. Maar dit heeft uiteraard even tijd nodig.

 

Lezen en schrijven

 

We bieden het leesonderwijs aan met de methode 'Veilig Leren Lezen' waarbij we het leren van de letters ondersteunen met gebarentaal. Deze gebarentaal is een krachtige en effectieve ondersteuning bij het leren lezen en spellen. Voor het leren schrijven van de schrijfletters gebruiken we de methode ‘Pennenstreken’.


Rond december zijn alle letters aan bod geweest. Dan krijgt woordherkenning een belangrijke plek, zodat het lezen steeds sneller gaat en komt begrijpend lezen aan bod. Al gaan de kinderen zelf leren lezen, zij vinden het nog steeds heel leuk als ouders hen voorlezen. Tevens is voorlezen erg belangrijk, aangezien dit onder andere bijdraagt aan de taalontwikkeling, het leren luisteren en het concentreren. Maar ook het gevoel van veiligheid dat kinderen krijgen, het plezier dat zij beleven aan het voorlezen en de individuele aandacht die ze krijgen tijdens het voorlezen, zijn van belang voor hun ontwikkeling.

 

Rekenen

 

Voor rekenen gebruiken wij de methode 'Pluspunt’, waarin de belangrijkste onderdelen zijn: het cijfers schrijven, inzicht in de telrij, werken met een rekenverhaal, erbij en eraf t/m 20, hele uren aflezen op de klok, geldsommen, meten, en (voorbereiding op) de tafels van 2, 5 en 10. We leren de kinderen het automatiseren tot en met 20 aan. Dat betekent dat de kinderen snel en zonder hulpmiddelen sommen tot en met 20 kunnen uitreken. Dit doen we via de verliefde getallen, de
tweelingsommen en de splitssommen. Het automatiseringsproces is van groot belang voor de rest van hun rekenkundige ontwikkeling.

 

Het is altijd fijn als we merken dat ouders dit automatiseringsproces spelenderwijs thuis met hun kind willen oefenen. Dat kan bijvoorbeeld door gezelschapsspelletjes te spelen waarbij dobbelstenen gebruikt worden, speelkaarten om sommen op te oefenen, of door middel van digitale apps of programma’s waarin kinderen spelenderwijs oefenen met allerlei rekensommen.

 

Werken en spelen met het planbord

 

De kinderen zijn in groep 3 nog jong en leren spelenderwijs ontzettend veel. Daarom werken we dit jaar met het planbord. De kinderen zijn gewend om te werken met een planbord vanuit groep 2, waardoor de overgang van 2 naar 3 ook iets minder groot wordt. Op het planbord kiezen de kinderen een activiteit waarin ze op een speelse manier werken met letters, woorden of cijfers. Hierin is ook ruimte om af en toe samen te spelen met de Lego, de K’nex of tekenen, want het is heel belangrijk
dat de kinderen tijdens het leren momenten hebben om zich te ontspannen. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen om letters te stempelen, op de computer werken of samen een lettermemory doen.

 

Tegemoetkomen aan alle talenten en de gehele ontwikkeling Zoals in elke groep, besteden we aandacht aan alle talenten en de gehele ontwikkeling van de kinderen. Daarom krijgen de kinderen muziek, handvaardigheid, tekenen, gym, verkeer en wereldoriëntatie. Bovendien gebruiken wij voor de sociaal-emotionele ontwikkeling de methode 'Goed Gedaan!'. Hierin leren de kinderen over gevoelens, de regels van de groep en het omgaan met elkaar. Ook beginnen we dit jaar met mindfulness, waarin wij met kinderen ontspanningsoefeningen doen om tot rust te komen en zich bewust te worden van de eigen emoties, het lichaam en de omgeving. Elk kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier, in zijn of haar eigen tempo. Wanneer kinderen goed in hun vel zitten, kunnen ze zich ook goed ontwikkelen. En om aan dit proces te mogen bijdragen, is wat ons beroep als leerkracht ook zo ontzettend mooi maakt.